Meer foto's
foto collectie B.A.S.M. - foto: via eigenaren ©
foto collectie B.A.S.M. - foto: via eigenaren ©
foto collectie B.A.S.M. - foto: via eigenaren ©
foto collectie B.A.S.M. - foto: via eigenaren ©
foto collectie B.A.S.M. - foto: via eigenaren ©
| |
Gegevens
Bouwjaar 1958 werf,Damen, Hardinxveld-Giessendam
Lxbxhxdg.: 12,70 x 3,55 x 1,60 x 2,95 meter,
1 x GM type 6071 - 172 pk Bwjr. 1958
Ex namen:
23-07-1958 BURRY/A.S. Wijnen, Philippine
24-12-1958 KIL/A.J. Vos, Strijensas
12-05-1989 JAAP/Ocean Range Shipping Co. SA, Panama
12-04-1990 E.S.T. 2/European "S" Terminal, Rotterdam
10-06-1997 EVA/P. Ottosen, Vlieland
24-03-2004 EVA/L. Riemersma, Nieuwebrug
• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting
Dit vaartuig behoort tot het zogenoemde Varend Erfgoed van Nederland en is onder inschrijfnummer 2883 terug te vinden bij:
KLIK HIER
| |
Historische afbeeldingen
als KIL
foto collectie N.R.V.M. - foto's via de eigenaar
De geschiedenis van de Damenvlet: Eva
Het begint in januari 1953, toen Jan Hoogendoorn knecht was op een luxemotor welke geladen lag met stro in de haven van Scharrendijken,toen daar tijdens de wel bekende storm de dijken doorbraken. Het schip werd gevorderd,doordat men het stro nodig had voor het vee wat was gered van het onder gelopen land.
Hierdoor kwam Jan Hoogendoorn toen tijdelijk zonder werk te zitten.
Hij besloot daarom aan de wal zich aan te melden als varensman.
Hij werd direct aangesteld als schipper op een klein vletje waar hij nog verscheidene mensen en dieren heeft gered uit ondergelopen boerderijen.
Het varen met een vlet heeft hem toen zo gegrepen,dat hij kort daarna in dienst getreden is bij de firma ‘W van Laar’. Hij kwam te varen op de Jumbo, dat was een Schliekervlet.
Na de ramp van 1953 kwam er steeds meer vraag naar sleepboten en motorvletten.
Jan Hoogendoorn heeft toen zijn ideeën over een boot op papier gezet.
Met deze tekening is hij in 1956 naar de scheepswerf de gebr.Damen in Hardinxveld gegaan.
Voor die tijd waren de eisen, welke Jan Hoogendoorn had aan de te bouwen vlet, afwijkend van wat er in die tijd gewoon was.
- Zo moest het een vlet zijn maar wel met een steven, dit om het stampen en buizen zo veel mogelijk tegen te gaan.
- Onder water moest de steven weg lopen het idee van een ijsbrekersteven.
Hierdoor kan je dichter bij een krip of dijk komen.
- De machine kamer moest achter de stuurhut komen,dit om het geluid te reduceren in de stuurhut.
In juni 1957 was het zo ver de eerste vlet (Mea Vota) liep in Hardinxveld van de helling.
Dat het model en idee nog niet zo verkeerd was bleek wel dat er gelijk tijdig een zusterschip bij Damen van de helling liep dat was de Marijke voor de Baggermij de Holland.
Er zijn er van dit model er 7 stuks gebouwd waarvan Eva er ook een is.
Deze vletten werden vaak ingezet voor het verslepen en positioneren van een boorbak, waarmee onderzoek werd gedaan over de gesteldheid van de bodem waar later de dammen in zeeland zouden komen. (Deltawerken)
In deze periode was de thuishaven van de Eva (Ex naam KIL) Terneuzen.
|
| |