Gerrie - 30.50646                    
 

Meer foto's

 

Gerrie
2015
foto collectie B.A.S.M. - foto: Th. Scheeren ©

 

Gerrie
7 september 2014 te Nijkerk
foto collectie B.A.S.M. - foto: R. te Pas ©

 

Gerrie
7 september 2014 te Nijkerk
foto collectie B.A.S.M. - foto: R. te Pas ©

 

Gerrie
7 september 2014 te Nijkerk
foto collectie B.A.S.M. - foto: R. te Pas ©

 

 

 

Gegevens

 

In Zwolle Gebrand op 07-06- 1938 - 646 B Zwolle 1938

Meetbrief G 4886
Brandmerk G 4886 N
Europanummer 30.50646

Afmetingen: 14,30 x 3,94 x 1,10 meter

Voorzien van 1 x Kromhout type 46 S van 40 pk uit 1950

Ex namen

1907 R.P. II/Rijksveldwacht

07-06 1938 Linge (1) / R.Ouwinga, Asperen-Leerdam

20-04 1944 Linge / H.Fernhout, Zwolle

03-07 1946 Fina (1)/ J.Oldekamp, Amsterdam

23-07 1947 Cisca / J.A.van Tiel, Rotterdam

16-09 1948 Cisca / G. van Gulik, Maastricht

03-12 1949 Vier Gezusters / J.H. Stelt, Maastricht

00-00-19?? Vier gezusters/Van Roosmalen, Maastricht

00-00-2000 Vier Gezusters / G.J Roelofs, Maastricht

00-00-2000 ......./P.C. Nooij, Opmeer

Waarschijnlijk is de sleepboot ook nog tussendoor naar België verkocht en heeft daar gevaren als (Maria??) Met als Nr BR 5754 B

Op 09-07 1981 is de Sleepboot gesloopt in Limburg of omstreken, Het casco is door een Belg gekocht om er een jacht van te maken, wat is mislukt.

De heer Hiemstra uit N.Niedorp heeft het casco gekocht om er weer een sleepboot van te maken. Dit is bij plannen maken gebleven.

In 2000 heb ik het casco gekocht, in 2004 gestart met de restauratie van het casco waarbij zoveel mogelijk geklonken is, half 2006 was dit gereed.

Daarna werd begonnen met een nieuw dek en nieuwe opbouw.
Vervolgens inbouw van schroef en as, de keerkoppeling, de motor en het stuurwerk etc.

Verhaal uit de overlevering opgetekednd door eigenaar P.C. Nooij: Onder druk van de Tweede Kamer trok de regering in 1902 bijna 30.000 gulden uit voor de bouw van twee politie boten.

4 januari 1908:
Van de werf ’t Kromhout, firma D.Goedkoop Jr. te Amsterdam, werd met goed gevolg te water gelaten het eerste der twee politievaartuigen, in aanbouw voor het ministerie van justitie.
Het bootje is 14 meter lang en 2.60 breed (gemeten op het IJk), terwijl een 20 PK Kromhout 1 cilinder petroleummotor het een snelheid zal geven van 14 km. per uur.
In februari 1908 werden de twee schepen, de “RP I” en de “RP II”overgedragen aan de Rijksveldwacht.
Elk schip telde 6 opvarenden.
De vaartuigen besurveileerden de rivieren van Rotterdam tot Lobith
In Februari 1908 in dienst gesteld als ,,R.P.1” te Rotterdam.
In juni 1908 overgeplaatst naar Tiel. Later omgedoopt naar ,,R.P.15” en overgeplaatst naar Zaandam.
In januari 1923 over naar Amsterdam en nadien verkocht aan de dienst Zuiderzee werken.

De RPII die ook dienst heeft gedaan in Gorichem en in Arnhem, werd in 1939 afgevoerd.
Bij de dienst Zuiderzee werken werd de boot gebruikt als directie vaartuig.
Op 27-06-1929 is een nieuwe motor ingebouwd, een Kromhout 2-M-O, dit is waarschijnlijk gebeurd bij Stoel in Alkmaar.
In 1938 is boot gekocht door Leenman in Zwolle. (Deze had er een aantal gekocht van de dienst Zuiderzeewerken)

De vader van F.P Ouwinga, R.Ouwinga heeft de boot gekocht waarna deze is omgebouwd als sleepboot.
De boot kreeg de naam ”Linge”, F.P.Ouwinga is mee gaan varen.
Volgens dhr Ouwinga zat er toen een Kromhout 2-M-O Nr. 5464 in de boot, de motor had lager problemen, regelmatig hadden ze een warmloper.

De Kromhout RO-3 uit 1922 ingebouwd in 1939 nr. 719 deed het prima vooral met de waterinjectie bij, liep de boot als een speer.
Als ze op Zeeland voeren wat regelmatig voorkwam (Zoutwater), dan moest het water uit de voorraad tank komen, dan was het zuinig aan anders was het injectie water op en werden de koppen gloeiend heet.
De koppeling gaf wel problemen. Je moest het toerental langzaam opvoeren anders begon hij te slippen.
In de oorlog, toen kon vanwege de strenge vorst toch niet gevaren worden, heeft F. Ouwiga met zijn broer de koppeling uit elkaargehaald.
Het was een Kromhout koppeling met 24 pokhouten blokjes in de platen. Deze waren kompleet versleten.
Pokhout was in de oorlog nergens te verkrijgen, een meubelmaker heeft toen nieuwe blokjes gemaakt van Essenhout. Deze erin, de koppeling was weer als nieuw.
In 1944 heeft dhr Ouwinga de ”Linge” geruild voor de ”Meta” van dhr H. Fernhout uit Zwolle.
De reden was, de RO-3 was nogal dorstig en de ”Meta” had een gas generator aan dek staan, waarin je alles kon stoken wat brandbaar was. Dit was met de toenmalige brandstof schaarste een uitkomst.

 

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting







Dit vaartuig is voor het Nationaal Register Varende Monumenten behandeld door de V.D.M.S.

Website register


Dit vaartuig is ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten onder nummer 2474



2010

 

 

 

Historische afbeeldingen

 


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2015