MARTIN                    
 

Meer foto's

 

2010
Restauratie bij Scheepswerf Vooruit
foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010
Restauratie bij Scheepswerf Vooruit
foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010
Restauratie bij Scheepswerf Vooruit
foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010
de voortstuwing
foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

Weer meer weet over de geschiedenis van dit vaartuig wordt van harte uitgenodigd te reageren


 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 19.. werf, onbekend.

Lxbxhxdg.: ca. 7,50 x 2,10 meter, .

1 x Samofa @S108 .

Ex namen:

19?? ...... N. Eijer, Amsterdam/

1979 Martin/M. Granaat, Amsterdam

Van 1975 - 1985 gebruikt als boodschappenbootje bij de Hydrograaf.

Van 1985 - 2010 buiten gebruik gesteld opgeslagen in de buitenlucht onder dekkkleed.



HISTORIE



Bij ons in de familie hebben wij een sleepvlet al +/- 34 jaar in bezit.
Deze is hiervoor waarschijnlijk werkvlet ergens geweest, maar waar precies weten we niet.
Ook niet waar en wanneer hij is gebouwd.
Er staat overigens een Samofa 2S108 in.
Dit is de motor waarmee hij is gekocht.
Loopt nog steeds prima!

De vlet is naar mijn zoon Martin genoemd die bij aanschaf van de boot net geboren was.
Het is dus niet de oorspronkelijke naam; had die die eigenlijk?
Gekocht van Nelis Eier handelaar in schepen en scheepsartikelen te Amsterdam.
Er was geen slagmerk, geen meetbrief en stond niet te boek.
Er werd alleen gezegd dat het om een voormalige baggervlet ging.
Kan kloppen, het zit vol deuken, waarvan ik er niet een zelf in gevaren heb.
Was grijs van kleur, de motor was niet goed gefundeerd en stond zelfs los.
Nieuwe fundatie aangebracht.
De voorramen ontbraken, daar werden nieuwe (waarvan 1 klapbaar) hardhouten- aangebracht.
Wel was/is aan het stuurhuis nog gedeeltelijk aanwezige halfrond plat te zien dat deze voordat ik hem kreeg (niet zo mooi) verlengd is.
De zijramen in pees, zijn later vervangen door Rafa ramen van veiligheidsglas in messing vatting.

In 2010 naar de werf Vooruit in Zaandam gesleept.

Grote renovatie:
Motor zat vast, startmotor gangbaar gemaakt, manometer vervangen, brandstofpomp door de Noord-Hollandse Motorenrevisie vernieuwd.
Bagger uit het carter gehaald en het meeste werk was nog het schoonmaken van de oliezeef en leidingen (niet demontabel).
Brandstoftank vervangen door een met alle voorschriften van S.I en Rijnvaart.
Kielkoelbuizen doorgeblazen.
Wilde de oude schroefas laten opknappen, maar het was goedkoper om deze te vernieuwen.
Toen ook meteen maar de gland en de loopbus vernieuwd
Cups van de plunjerpomp vernieuwd.
Heel veel laswerk om slechte plekken te vernieuwen, maar gek genoeg alles boven de waterlijn.
Het vlak meerdere malen met de werfbaas Nico Zwart geklopt (hij gelooft niet in ultrasoon meting) en in orde bevonden
Alles geschuurd en geschilderd.
Vlag er op en als herrezen!
Martin, waarnaar hij genoemd is vaart er nu zelf graag mee.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Meer foto's

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto. Fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

2010

foto collectie B.A.S.M. - foto fam. Granaat

 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART 2012