Thor ex Pauline                    
 

Afbeelding uit de Marine periode

 

A 847

foto coll. Stichting B.A.S.M. - fotoarhief: J.G. Jansen

 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 1916 werf, Van der Schuyt, Papendrecht bouwnummer 9694

Lxbxhxdg.: 31,25 x 6,1 x 3,25 x 2,75 meter

Ex namen:

-1916 Pauline/J.F.Wijsmuller 's-Gravenhage

01-10-1918 M.4/ Koninklijke Marine Den Helder

14-05-1940 M.4/tot zinken gebracht in het Zuiderkanaal te IJmuiden

22-07-1940 Fairplay X/Kriegsmarine Duitsland

-1941 BS.IX/ Bergungsschiffver- band Kriegsmarine Duitsland

-194? ZRD.47/ Zeereddingsdienst Kriegsmarine Duitsland

-1945 KM.3/ Koninklijke Marine Den Helder

-1947 RS.7/ Koninklijke Marine Den Helder

-1950 A.847/Koninklijke Marine Den Helder

-1953 Y.8262/Koninklijke Marine Den Helder

10-01-1992 Dienst der Domeinen te Haarlem

00-03-1992 Y 8262/Kieft, Hoorn & Tichelaar, Harlingen

21-06-1992 Y 8262/P. Hortensius, Zwolle

-1992 Thor/Snijder C. & T.van Osch Zwolle

-1994 Restaurant te Zwolle

-2011 Thor/Cultuurschip, Zwolle

 

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


Nadere info ontvangen
via T. v.d. Zee



De THOR is een bijna 100 jaar oud schip.
In 1915 werd de 'Pauline' als sleepboot gebouwd.
Na een indrukwekkende geschiedenis waarin het schip verschillende functies en uiteenlopende namen heeft gehad is het sinds 2011 een prachtige locatie voor allerlei culturele activiteiten.
Het schip ligt op een vaste plek in de Thorbeckegracht in het mooiste deel van historisch Zwolle. De huidige eigenaren, Rik Elings (pianist, arrangeur, componist) en Cuun van der Eerden (interior designer) organiseren culturele activiteiten, veelal muziek, altijd akoestisch en op hoog niveau. (Bron: cultuurschipthor.nl, foto: TVDZ, 21-5-2014, Zwolle).

12-1915 kiel gelegd, gebouwd als sleepboot in opdracht van het Russisch Gouvernement te Sint Petersburg, 8-1016 naamloos te water bij J. & A. van der Schuyt te Papendrecht, vanwege de Russische Revolutie ontstonden er betalingsproblemen en werden de orders, die uitstonden voor de bouw van twaalf sleepboten bij diverse Nederlandse werven, geannuleerd, 6 van de 12 sleepboten waren in aanbouw op de werf van J. & A. van der Schuyt te Papendrecht, werden te koop aangeboden, 6-5-1917 verkocht aan NV Bureau Wijsmuller, 's-Gravenhage,
12-7-1917 proefvaart als PAULINE. 27,50 (24,77) x 6,62 x 3,20 x 2,850 meter. 10 kn. 500 IPK, T 3 cyl, T.E.M., N.V. Kon. Scheepswerf & Maschinenfabrik "De Schelde", Vlissingen.

7-1917 opgelegd bij de werf, later opgelegd te Rotterdam,

2-1918 via scheepsmakelaar Jacq. Pierot verkocht aan de Koninklijke Marine, in de vaart nam als MIJNENVEGER 4.

1931 in de vaart als M.4. 1940 tijdens de oorlog in dienst bij 2de Divisie Mijnenvegers te IJmuiden.

5-1940 onder bevel van Luitenant ter Zee 2e klasse J.P.D. Visser door de eigen bemanning tot zinken gebracht in het Zuider-toeleidingskanaal van IJmuiden, t.h.v. het semafoor. NB 13-5-1940 op een mijn gelopen.

(Deze mijnenveger moest het vak tussen de Velserbrug en de sluizen bewaken. De daarop volgende dag werden de sluizen gesaboteerd door de bewegende delen te vernielen en de elektrische centrale op te blazen. Dit zou inhouden dat de "M.4" NIET in het Zuider-toeleidingskanaal van IJmuiden, ter hoogte van het semafoor tot zinken is gebracht).

22-7-1940 gelicht, na reparatie kwam zij in dienst bij de Zeereddingsdienst als ZRD 47.

1940 in dienst bij Bergungsschiffe Verband als BS 9.

1945 als BS 9 beschadigd teruggevonden op de Rijkswerf te Den Helder, na reparatie terug bij de Koninklijke Marine als RS 23, thuishaven: IJmuiden.

6-1947 in dienst als RS 7.

1950 in dienst als A 847.

1951 ingezet te Vlissingen t.b.v. de opleiding van matrozen.

8-5-1952 uit dienst gesteld en in de reservevloot.

14-12-1953 in dienst gesteld als A 847.

1956 in dienst gesteld als Y 8262.

1961 uit dienst gesteld en geschikt gemaakt voor het leveren van stoom.
1965 verbouwd t.b.v. reinigen van tanks, de voortstuwing verwijderd, de accommodatie uitgebroken tot op de scheepshuid, na verwijdering van mast, stuurhuis en kolenbunkers t.h.v. de beting door midden gesneden en verlengd met 3,75 meter, deze verlenging was een tank die ten doel had verontreinigd water en olie op te vangen.

1991 in dienst gesteld. 10-1-1992 overgedragen aan de Dienst der Domeinen, Haarlem.

3-1993 verkocht voor 23.437 aan de heren Kieft te Hoorn en Tichelaar te Harlingen.

1992 verkocht aan P. Hortensius, Zwolle.

21-6-1992 vertrokken achter een sleepboot van Scheepswerf "Friesland" B.V., Harlingen naar Scheepswerf van Metz B.V., Urk.

1992 na inspectie naar Kampen gesleept.

1993 verkocht aan C. Snijder te Wapenveld en T. van Osch te Zwolle.

2-12-1993 ketel verwijderd en aanvang verbouwing tot restaurant. (De ketel, #2830, later geplaatst in de stoomsleepboot JACOB LANGEBERG).

1993 herdoopt THOR.

5-9-1994 opgeleverd als restaurantschip en afgemeerd aan de Thorbeckegracht te Zwolle.

2010 restaurant failliet verklaard.

12-1-2011 naar Hasselt om gestript te worden bij Scheepsafbouwbedrijf Hasselt B.V.,

2011 na gestript te zijn gesleept naar Scheepswerf Metz B.V., Urk, verbouwd tot een theaterschip,

27-6-2011 vanaf Hasselt terug te Zwolle. (Info: bureau-wijsmuller.nl).

 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2009
21 mei 2014 nu als Cultuurschip
foto coll. Stichting B.A.S.M. - foto: T. v.d. Zee

 

2009
21 mei 2014 nu als Cultuurschip
foto coll. Stichting B.A.S.M. - foto: T. v.d. Zee


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART 2014