WESTERDOK                     
 

Meer foto's

 

2009
12 september 2014 Prinses Margrietkanaal
foto collectie BASM - foto: R. Keuvelaar ©


 

2009
12 september 2014 Prinses Margrietkanaal
foto collectie BASM - foto: R. Keuvelaar ©


 

2009
11 juli 2010
foto collectie BASM - foto: R. Keuvelaar ©


 

2009
11 juli 2010
foto collectie BASM - foto: R. Keuvelaar ©


 

2009
11 juli 2010
foto collectie BASM - foto: R. Keuvelaar ©


 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar: 1941. Werf: Scheepswerf "Concordia" v/h. Fa. S. Seijmonsbergen, Amsterdam. Bouwnummer: 465.

LoaxLllxbxhxdg.: 15,80 x - x 3,74 x - x 1,80 meter, Waterverplaatsing: 7,000 ton.

Machine: 1x 3 cil. Kromhout, nr. 10082, type 3-H-3 uit 1941. Inbouw: 1941. Vermogen: 120 apk. = 88 kW. Op: 1x schroef.

Namen:

29-03-1941 In opdracht van M de Zwart (Sleepdienst en Dekschuitenverhuurderij) gebouwd. M de Zwart was gevestigd op Binnenkant 45 Amsterdam later Lichter Excelsior Amsterdam, Oosterdokskade Amsterdam.

Onder de Kromhout van de Westerdok ligt geen origineel carter.
Omdat de Duitsers de boot in de oorlog mee wilden nemen, heeft men hier in Nederland het carter gedemonteerd omdat zij dachten dat de Duitsers dan niks aan de boot zouden hebben.
Maar de Duitsers waren niet gek en hebben er een ander gelast carter ondergezet.

00-00-1941 W.SCH.P. 27/Wasserschutzpolizei-Flottille IJsselmeer (via Ordnungspolizei, Den Haag).

00-07-1945 WASSERSCHUTZPOLIZEI 27/Wasser-schutzpolizei, Hamburg, Duitsland.

00-00-1948 R.H.D. IV/Rijkshavendienst, Rotterdam.

22-02-1963 ROTTERDAMS HAVENDRAMA…!!
In 1963 was er in Nederland een strenge winter.
De RHD IV stak op de ochtend van 22 februari 1963 in dichte mist de Nieuwe Maas over om personeel op te halen aan de andere kant van de rivier.
Midden op de rivier werd de sleepboot overvaren door een 500 ton metende binnentanker
. Binnen enkele minuten ging de boot draaiend ten onder en dit drama heeft vijf mensenlevens gekost.
De andere drie opvarende hebben het overleefd.
Aan de stuurboordkant onder de middenbolder is aan de boot nog te zien dat de tanker daar de RHD IV heeft geraakt.
Er is een nieuw stuk ingelast.
(Foto’s en krant artikelen zijn met google te vinden.)

In 1965 is de RHD IV door Rijkswaterstaat in Vlaardingen omgebouwd en voorzien van radar, marifoon ed.
Vanaf 1965 is de boot onder de naam”Krim” gaan peilen op de Noordzee tot zo’n 20 mijl uit de kust.
Krim was een goede zeeboot.
(Krim is vernoemd naar het uitwateringskanaal uit het Westland bovenstrooms Hoek v Holland)

Bij de Rijkshavendienst is in 1965 een nieuwe RHD IV aangesteld.
Dit is nu de Assistent van de heer Laarman uit Leidschendam.

Begin jaren ’70 is de Krim in de hoek gezet.
Met de stuwdruklagers was het over en uit, zij bewogen teveel heen en weer.
De marifoon en radar is naar de RHD III gegaan, deze boot schijnt momenteel in Makkum te liggen.

In de eerste helft van de jaren ’70 kwam Rijkswaterstaat erachter dat de boot niet meer van deze tijd was.
Ook werd zij door de Scheepvaartinspectie er op gewezen dat het niet verstandig was met dit bootje de Noordzee op te gaan.
De Krim kwam in een hoekje te liggen en enkel werd er meegevaren als een andere boot onderhoud of reparatie nodig had.
Rond 1975 heeft Rijkswaterstaat afstand van de boot gedaan.

00-00-1975 KRIM/Romijn J., Krommenie.

00-00-198? KRIM/Kaptein H., Enkhuizen.

11-10-1984 KRIM/Velden van der M., Muiden.

00-00-2000 DICKIE/Britstra J., Weesp.

30-05-2009 WESTERDOK/Kamminga S. Aldeboarn.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2009
als RHD IV van 1949 - 1963
foto collectie BASM - foto uit collectie: S. Kamminga ©


 

2009

foto collectie BASM - foto uit collectie: S. Kamminga ©


 

2009

foto collectie BASM - foto: J. Kamminga ©


 

2009

foto collectie BASM - Archief: P.J. Feirabend † ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2013