Onrust - 23.09918                    
 

Meer foto's

 

2009
28 maart 2015 plaatsing Brons
foto collectie B.A.S.M. - foto: Blikopnieuws ©

 

2009
28 maart 2015 plaatsing Brons
foto collectie B.A.S.M. - foto: Blikopnieuws ©

 

 

 

Gegevens:

 

Bouwjaar 1951 werf, Niehuis & Van den Berg, Rotterdam

Lxbxhxdg.: 18,18 x 4 x 2,24 x 1,8 meter,

verplaatsing 4,4M

1 x 2 cilinder Brons -

Eerder voorzien van:

1 x 6 cilinder Cummins nr.30325103 type NTA-855-M van 1990 inbouw 04-1998 - vermogen 350 apk. = 257 kW

1 x 2 cil. Brons nr. 6254 type 2TC van 1943 - 100 pk - 74 kW

Ex namen:

8-05-1951 Dreadnought III/Niehuis Van den Berg, Rotterdam

13-07-1967 Metaalhandel 12/N.V. Stolk's Handelsondern. H.I.Ambacht

14-10-1975 Bacchus/S. Romeijn, Zaandam

10-11-1975 Bacchus/F. Borgeling, Wormerveer

2-05-1980 Bacchus/J.A. Pelt, Zaandam

24-11-1988 Bacchus/J.C. Troost, Hellevoetsluis

28-05-1990 Teboekstelling doorgehaald

28-05-1990 Onrust/R. Delgorge, Rotterdam

18-07-2012 Onrust/R. Gomes, Mijdrecht

Verslagje van de motorplaatsing:
Er zijn mannen en vakmannen.
Er zijn boten en er zijn sleepboten.
Bij een juiste combinatie krijg je technisch een perfecte boot.
Chris Gomes uit Vinkenveen is zo'n laatst genoemde man die zijn vrije uurtjes graag investeert in het perfectioneren van zijn sleepboot.
Zaterdag was een belangrijk moment toen het oude hart van de boot werd vervangen door een 'nieuw' hart.

Een aantal jaar geleden kocht Chris zijn droomboot en gaf de boot de naam: ''De Onrust''.
De sleepboot uit 1951 had jaren dienst gedaan in het dok van de Rotterdamse havens.
Nu ligt het schip aan de Vinkeveense plassen waar Chris al vele uren heeft 'verspijkerd' om het stalen 18 meter lange schip in topconditie te krijgen.
Zaterdag was het grote moment dan eindelijk daar.
De 'gloednieuwe' motor, een Brons 2 cilinder uit 1928 werd met het schip vereeuwigd.
Om dat voor elkaar te krijgen was er wel een telekraan nodig die de motor van 7500 kilo in de motorruimte kon hijsen.
Ook werd het schip voorzien van een gereviseerde keerkoppeling van 900 kilo.
Alles bij elkaar weegt de sleepboot zo'n 80 ton.

Nu de motor is geplaatst, kan Chris beginnen de motor verder af te monteren.
De schipper hoopt nog deze zomer de boot vaarklaar te hebben.
Dus mocht u deze zomer rondvaren op de plassen en u denkt 'onrust' waar te nemen, vraag de schipper gerust naar de Brons.
Chris zal de boot voor recreatiedoelen gebruiken.
In het najaar zal Chris uitvaren naar evenementen zoals de sleepbootdagen.
© blikopnieuws

(Met dank aan BorTan)

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2009
als Dreadnought III
foto collectie B.A.S.M. - fotoarchief: I. Bruinsma - foto: B. Fogelberg ©

 

2009
1978 deelnemer aan Eerst Sleepboot Dagen te Zaandam
foto collectie B.A.S.M. - foto: I. Bruinsma † ©

 

2009
1978
foto collectie B.A.S.M. - foto: R.M. Tas ©

 

2009
1978
foto collectie B.A.S.M. - foto: I. Bruinsma † ©

 

2009
Onrust periode Delgorge
foto collectie B.A.S.M. ©

 

2009
Onrust periode Delgorge in 2000
foto collectie B.A.S.M.- fotoarchief: J. Toussaint ©

 

2009
Onrust periode Delgorge
foto collectie B.A.S.M. ©

 

2009
Onrust periode Delgorge
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. van Haarlem ©

 

2009
Onrust periode Delgorge in 1998
foto collectie B.A.S.M.- fotoarchief: R. Koster ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2012