DUO - 31.70550                     
 

Meer foto's

 

2010

foto verkregen via J. van Duinen ©

2010

foto verkregen via J. van Duinen ©

2010

foto verkregen via J. van Duinen ©

 

 

 

Gegevens

 

De twee foto's tonen de motorsleepboot DUO 31.70550, zoals ze er omstreeks 1955 uitzag en in 1997/98 toen ze eigendom was van de inzender Jan van Duinen.
De boot werd in 1928 vermoedelijk gebouwd bij scheepswerf 'Concordia', S.Seijmonsbergen te Amsterdam.
Ze was toentertijd hoofdzakelijk bestemd voor het vervoer van personen binnen een gebied in en rond IJmuiden.
Wij konden de volgende namen en eigenaren achterhalen:
1928 WATERTAXI, J.Visser, IJmuiden

1931 ANTONIA, Sleepdienst Visser, IJmuiden

Kadastergegevens:

1952 (04/08) DUO, M.H.& L.J.Broeken, Made

1966 (31/08) DUO, A.van der Knaap, Rotterdam

1971 (15/10) DUO, R.Kemper, Eelderwoude

1980 (18/01) DUO, J.Jense, Zuidland

1995 (11/09) DUO, P.M.Bennet, Overberg

1997 (15/02) DUO, J.van Duinen, Maasbracht, BR 34809 B

1998 (22/10) DUO, L.Groeneveld, Oosterwolde

2001 (20/07) DUO/ U.Schülpke, Schwelm (Duitsland).

2011 (??-??) DUO/E. Fox, Birkenau, BRD

De boot was oorspronkelijk uitgerust met een 22 apk. 1 cil. Kromhoutmotor type M-1, vervolgens met een Kromhoutmotor nr. 4079 (type M-2)uit 1927, die in 1962 bij de fa. Bootsman te Zaandam werd vervangen door een 2 cil. Kromhout nr. 6677 (type 2-H-3) met 80 apk. van 1932 afkomstig uit het vissersvaartuig 'Y.E.93' van de Gebr. de Waal en later de SCH 12 van G.den Heijer, Den Haag.

Volgens F. v.d. Knaap (zoon van A. van der Knaap) heeft de nieuwe eigenaar uit 1971 (R. Kemper) slechts één halve reis mee gedraaid, na verkoop voer men van IJmuiden via de Oranjesluizen het er IJsselmeer op en daar liep de Kromhout in elkaar.

In 1971 werd de motor van de DUO op haar beurt vervangen door een 6 cil. DAF-Leyland nr. 2039 uit 1950 met 180 apk. vermogen.

De sleepboot, van origine type Amsterdams Model ('Amsterdammertje'), werd in de vijftiger jaren te Drimmelen verbouwd waarbij alles bovendeks werd vernieuwd en de stuurhut naar voren werd verplaatst. De afmetingen zijn 12,59 x 3,42 x 1,35 meter, 3,5 ton (m3), Europanr. 31.70550, brandmerk 550 B Breda 1958.

Het is niet geheel uitgesloten, dat de boot in 1928 als WATERTAXI 20 (uitgerust met een 1 cil. Kromhoutmotor nr. 4421 type M-1) of WATERTAXI 39 (uitgerust met een 1 cil. Kromhoutmotor nr. 4589 type M-1) voor rekening van Reederij J.H.Bergmann te Amsterdam, bij S.Seijmonsbergen 'Concordia' werd gebouwd.

Met dank aan het Kromhoutarchief van Han Mannaert.

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

2010

foto collectie B.A.S.M.- foto collectie H. de Groot ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M.- foto collectie: J. van Duinen ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2012