Furie - 27.15590                                   
 

Meer foto's

 

Furie
31 januari 2021 Nieuw Logo
foto collectie B.A.S.M. - foto: Stichting Hollands Glorie ©

 

Furie
7 september 2019 Wereldhavendagen
foto collectie B.A.S.M. - foto: K. Heidinga ©

 

Furie
17 november 2018 actief voor een kinderfeest
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Goudriaan ©

 

Furie
17 november 2018 actief voor een kinderfeest
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Goudriaan ©

 

Furie
17 augustus 2018 vertrek uit Maassluis
foto collectie B.A.S.M. - foto: A. van Dongen ©

 

Furie
1 juli 2018
foto collectie B.A.S.M. - foto: J.M. de Klerk ©

 

Furie
1 juli 2018 100 jaar verschil - ontwikkeling in zeesleepvaart
foto collectie B.A.S.M. - foto: J.M. de Klerk ©

 

Furie
25 mei 2018 Dordrecht
foto collectie B.A.S.M. - foto: D. Henken ©

 

Furie
25 mei 2018 Dordrecht
foto collectie B.A.S.M. - foto: D. Henken ©

 

Furie
25 mei 2018 Dordrecht
foto collectie B.A.S.M. - foto: D. Henken ©

 

Furie
10 maart 2018 Verplaatsing i.v.m. hellingbeurt
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Goudriaan ©

 

Furie
10 maart 2018 Verplaatsing i.v.m. hellingbeurt
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Goudriaan ©

 

Furie
10 maart 2018 Verplaatsing i.v.m. hellingbeurt
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Goudriaan ©

 

Furie
september 2017 Wereldhavendagen
foto collectie B.A.S.M. - foto: N. Sannes ©

 

Furie
20 augustus 2017 t.h.v. Rozenburg
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Oosterboer ©

 

Furie
20 augustus 2017 t.h.v. Rozenburg
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. Oosterboer ©

 

Furie
18 februari 2017 te Maassluis
foto collectie B.A.S.M. - foto: J. vander Doe ©

 

Furie
24 september 2016 - Eeuwfeest te Maassluis
foto collectie B.A.S.M. - foto: H. Hoffmann ©

 

Furie
28 april 2016 op de helling te Maassluis
foto collectie B.A.S.M. - foto: J.M. de Klerk ©

 

Furie
afd. Cultuur actief op 14 november 2015
foto collectie B.A.S.M. - foto: R.P. van de Wetering Skyphoto Maassluis ©

 

2010
2012
foto collectie N.R.V.M. - foto via Stichting Hollands Glorie ©

 

2010
2012
foto collectie N.R.V.M. - foto via Stichting Hollands Glorie ©

 

2010
augustus 2012
foto collectie N.R.V.M. - foto via Stichting Hollands Glorie ©

 

2010
augustus 2012
foto collectie N.R.V.M. - foto via Stichting Hollands Glorie ©

 

2010
6 oktober 2012 Maassluis
foto collectie B.A.S.M. - foto's: J. vander Doe ©

 

2010
4 juli 2007
foto collectie B.A.S.M. - foto's: T. v.d. Zee ©

 

2010
4 juli 2007
foto collectie B.A.S.M. foto: T. v.d. Zee ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010

foto collectie B.A.S.M. ©

 

2010
Sail 1985
foto collectie B.A.S.M. ©

 

 

 

Gegevens

 

Bouwjaar 1916 werf, Bodewes, Martenshoek bwnr.644

Lxbxhxdg.: 30,26 x 6,48 x 3,68 x 2,90 meter,

2 vuurs Fulton bwnr. 2077 ketel uit 1916 verwarmd oppervlak 120 m2 werkdruk 13,5 atm.

1 x 3 cilinder Fulton uit 1916 vermogen 450 ipk. = 331 kW. bij 140 r.p.m.

Ex namen:

1916 - Gebr. Bodewes VI/Gebr. Bodewes Martenshoek

1918 Holmen III/Holmens Bruks- & Fabriks AB, Norrköping, Sweden

1969 Holmvik/Gustav A. Akerlund, Stockholm, Sweden

1976 Jan van Gent/AVRO, Hilversum

1976 Furie/ S.C. Heise, Zaandam

1978 Furie/Stichting Hollands Glorie, Maassluis

 

Disclaimer



Foto verantwoording



Naar start fotogalerij



• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting

 




Dit vaartuig behoort tot het zogenoemde
Varend Erfgoed van Nederland
en is onder inschrijfnummer 543 terug te vinden bij:


KLIK HIER


Bijzonderheden m.b.t. voortstuwing:

De technische installatie van de ‘Furie’ bestaat uit een 2-vuurs Schotse ketel, een Triple Expansiemachine en hulpapparatuur, zoals pompen, condensor en een stoomturbine voor de stroomvoorziening.
Ketel en machine zijn beide in 1916 gemaakt door de Machinefabriek Fulton, onderdeel van de Bodewes werf waar de sleper is gebouwd.

Stoomketel:
De ketel, een z.g vlampijpketel met twee vuurgangen en een waterinhoud van 15.000 liter, werd vroeger gestookt met kolen.
In 1957 werd ze echter omgebouwd tot oliestook, waarvoor naast twee oliebranders van Amerikaans makelij ook bunkers voor 37.000 liter olie werden geïnstalleerd.
Voor het opstoken met een koude ketel, wordt één van de branders gekoppeld aan een elektromotor.
Deze motor drijft via een V-snaar de ventilator aan, die voor de benodigde luchttoevoer in de brandermond zorgt.
De olie wordt nu met de lucht door de brandermond in de vuurgang verstoven en met een fakkel tot ontbranding gebracht.

Technische specificaties
Machine:
• Triple Expansie
• 450 IPK
• 120 omw/min
• omkeerbeweging: Hackworth

Ketel:
• 2-vuurs Schotse ketel
• 140 vlam– en 70 steunpijpen
• verwarmd oppervlak 140 m2
• werkdruk 14 bar.

in 2020 is de ketel gekeurd en heeft het 40 jarig nagelgatonderzoek plaatsgevonden.
Alles is inmiddels goedgekeurd.
De druktest wordt later in het jaar uitgevoerd, waarna de ketel weer wordt aangekleed.


 

 

 

Historische afbeeldingen

 

Afbeelding als G & H Bodewes 644

 

G&H Bodewes 644

foto collectie B.A.S.M. - fotograaf onvermeld

 

Afbeelding als Holmvik

 

2010

foto collectie B.A.S.M.

 

2010
16 augustus 2005
foto collectie B.A.S.M. - foto: A. van Beem ©


 

 

 

Stichting B.A.S.M. / SLEEP & DUWVAART © 2012