Gegevens
Bouwjaar 1940 werf, Bosman, Alkmaar
Lxbxhxdg.: 17,12 x 4 x 1,85 x 1,49 meter
verplaatsing 9,7m
1 x 6 cilinder Daf uit 1985 vermogen 340 apk. = 250 kW.
eerder voorzien van 1 x 3 cilinder Kromhout nr.10039 uit 1940 vermogen 120 apk. = 88 kW
Ex namen:
-1940
12-03-1948 Alkmaar/Staat der Nederlanden Bur.Oorlogsbuit,'s-Gravenhage
23-10-1948 Tertia/J.Geeve, Maasbracht
17-10-1952 Aartje/T.Vogel, Alkmaar
19-01-1971 Henriette/T.B.Kok, Stevensweert
00-00-197? Willem/Kleinstra W. & Zn. V.O.F. Maasbracht
• Klik op foto's indien aanwezig in kolommen voor vergroting
Een toelichtende tekst van J. van Dongen.
Ik ben begonnen op de Aartje van TEUN VOGEL.
In dienst van Vogel en sleepte de Pema van Vogel met zand iedere week 2x van ijzendoorn zandgat naar alkmaar en toen stond er een 3 cilinder 120 pk Kromhout in van 1963 tot 1965
Daarna heb ik als jonge kapitein bij Kromhout in Amsterdam een nieuwe 250 pk 12 cil ingebouwd en ben voor 50% basis gaan werken in de vrije sector.
Meestal Maasbracht - Rotterdam of Amsterdam
Sleepreisjes kreeg je van JO MARTENS hier in de Keet aan de haven en in Amsterdam van de Maasbrachtse sleepagent BER WILMS, die altijd of bij Coen Bonis in de kroeg je werk moest halen in de Lange Niezel staat je kreeg dan een officieel sleepcontract van de NEDERLANDSE SLEEPVAART STICHTING''
Daarna heb ik nog jaren bij de bagger werken die sluis Sambeek en Belfeld en de brug bij Venlo hebben gemaakt met de Aartje van Teun Vogel uit Alkmaar die was de eigenaar.
September 1968 ben ik voor een amerikaanse bagger firma gaan werken in AUSTRALIE met vrouw en dochter, de foto hiernaast boven laat de proefvaart van de nieuwe motor van Kromhout in Amsterdam zien
Ik stond toen achter het roer met de wimpel van AARTJE NOG IN DE MAST op het IJ bij
|